Ahad, Julai 03, 2011

Perabot lawan kicap

Pengguna : Perabot dan kicap, eh lawan kicap
-----------------------------------------------

Berapa botol kicap sebulan yang emak saya beli masa membesarkan semua anaknya dulu?
Dua botol kicap, botol yang besar, terbesar.

Faktor pembelian kicap : anak-anak memang suka makan kicap.

Jenama : sepuluh tahun pertama : TM
tempoh belian : seperti di atas (dua botol besar sebulan)

sepuluh tahun berikut (sampai sekarang) : KU
tempoh belian : juga seperti di atas (dua botol besar sebulan, sekarang tinggal 1 botol)

Jadi adakah permintaan kicap TM merudum disebabkan pertukaran citarasa pengguna?
Kalau setakat satu isi rumah, tidak.

Tapi kalau memang ramai pelanggan bertukar ke jenama yang banyak diiklankan maka jualan syarikat TM akan merudum. Itu faktor utama.

Apa kena mengena dengan perabot?

Oh, mak saya beli perabot (ambil satu jenis - set ruang tamu - sofa, meja makan) - lima atau enam tahun sekali baru tukar.

Memang harga perabot jauh lebih mahal dari kicap, tapi, persaingannya sengit macam kicap juga. Pengusaha (usahawan) perabot rotan keluarkan sepuluh set premium set ruang tamu sebulan, harga RM3,000 satu set, tapi nak jual satu set makan masa seminggu hingga sebulan.

Bersaing pula dengan penjual perabot terpakai - set kerusi sofa rotan dijual RM1,500 satu set bagi jenis yang sama.

Hampir semua kedai perabot di Melaka, pada bulan nak dekat raya (pelbagai jenis raya), akan buat jualan murah.

Sesetengah kedai boleh pulangkan balik deposit.

Sesetengah kedai tak kenakan caj penghantaran barang.