Khamis, Oktober 01, 2009

TERLUKA SANGAT

SANGAT LUKA
TERLUKA SANGAT

Jika hati saya besar dan berlapang dada
Saya tidak akan menuliskan ini

Tetapi saya bukan juga jenis berdiam
Kerana saya rasa saya "bercakap" untuk semua

Yang tidak mampu meluahkan

Saya menulis bukan kerana berhati kecil
Tetapi berkecil hati

Oh ... begini rasanya
Cinta suci mak cikku dikhianati

Oh ... begini seksanya
Pengorbanan Tok dilupakan

Oh ... begini rasanya
menjadi perempuan yang tidak cantik

Ya Allah!
Mengapa aku merasa
Engkau tidak adil

Mengapa aku merasa
aku tidak layak diuji
seperti perempuan-perempuan
yang merana?

Ya Allah!
Mengapa engkau ciptakan
perempuan cantik
untuk sekadar menguji
kehebatan masing-masing
di hadapan
suami orang lain

Oh ... barangkali mereka
akan berkata ...
diri mereka lebih hebat dari isteri
lelaki itu

tidaklah aku menyalahkan mereka
melainkan menyalahkan
tidak setianya hati suami (ku)
dan suami mak cikku
juga arwah suami Tok aku

Ya Allah!
Mengapa
demikian besar
derhakanya aku
berburuk sangka
kepadaMu

Hanya kerana ...
Diri ini
Berkecil hati!